Blogi
| 01.07.2016

Ruokolahden leijonia ja uutisankkoja

Useimmat varttuneemmat suomalaiset muistavat varmasti kaikkien mätäkuun juttujen äidin, Ruokolahden leijonan, josta kohistiin lähes kaksikymmentä viisi kesää sitten. Perättömiä tarinoita kiertää usein juuri kesäisin, kun uutisrintamalla on muuten hiljaista. Tosin syntyy mätäkuun juttuja muinakin vuodenaikoina, jos lähdekritiikki ontuu. Silloin niitä kutsutaan uutisankoiksi eli perättömiksi tai vahvistamattomiksi uutisiksi.

Yhdessä viime kuukausina mediassa toistuvasti esiintyneessä uutisankassa kerrotaan, että Hollanti ja Norja olisivat kieltämässä polttomoottoriautojen myynnin vuodesta 2025 lähtien. Tällaisia päätöksiä ei kuitenkaan ole tehty kummassakaan maassa, eikä niitä ole edes virallisesti valmisteilla.

Eri maissa - Hollannissa, Norjassa ja myös Suomessa - käydään toki jatkuvasti vilkasta keskustelua liikenteen tulevaisuudesta. Näissä keskusteluissa esiintyy hyvinkin radikaaleja ehdotuksia liikenteen päästöjen vähentämiseksi riippuen siitä, mitä tahoa kukin edustaa.

Liikenteen päästöjen vähentämiseen tarvitaan monia keinoja. Itse edustan alaa, joka uskoo ennen kaikkea nestemäisiin polttoaineisiin myös tulevaisuudessa. Korkealaatuiset nestemäiset biopolttoaineet tulevat korvaamaan fossiilisia polttoaineita enenevässä määrin vuoteen 2030 mennessä vähentäen päästöjä jo nykyisin olemassa olevassa ja tulevassa autokannassa ja jakelujärjestelmässä.

Tämän näkökulman takana seisovat myös useat autonvalmistajat: tuoreessa AutoFuel – selvityksessä useat isot autonvalmistajat tulivat polttoainevalmistajien kanssa siihen tulokseen, että nopeimmin ja kustannustehokkaimmin päästöjä vähennetään edistyneillä biopolttoaineilla. Autonvalmistajien vastuulle jää ennen kaikkea autojen energiatehokkuuden jatkuva parantaminen polttoaineen kulutuksen pienentämiseksi.

Näihin teemoihin palataan taas kesälomien jälkeen, kun EU:n komission kesäpaketti on heinäkuun lopussa julkaistu ja nähdään, millaisia päästövähennystavoitteita päästökaupan ulkopuolisille sektoreille, kuten liikenteelle, on eri jäsenmaille jyvitetty. Pakettiin sisältyy alustavien tietojen mukaan myös liikenteen dekarbonisaatiotiedonanto, joka näyttää suuntaa EU:n 2030-liikennepolitiikalle.

Aurinkoista ja lämpöistä kesää kaikille!

Helena Vänskä
toimitusjohtaja
Öljy- ja biopolttoaineala

P.S. Jos kesäloma vaikka sadepäivänä pitkästyttää, käy vilkaisemassa painavaa asiaa AutoFuel – selvityksestä: Integrated Fuels and Vehicles Roadmap to 2030+ raportti >