| 12.02.2018

Öljytuotteiden kokonaiskulutus väheni hieman vuonna 2017

Öljytuotteita myytiin vuonna 2017 kotimaahan yhteensä noin 7,4 miljoonaa tonnia, kun määrä edellisenä vuonna oli 7,7 miljoonaa tonnia. Bensiinin kulutus oli viime vuonna edelleen laskusuunnassa, kun taas dieselöljyn kulutus jatkoi kasvu-uralla.

Öljy- ja biopolttoaineala ry:n tilasto sisältää polttonesteiden lisäksi bitumit ja voiteluaineet sekä petrokemianteollisuuden raaka-aineet. Tilaston määrissä on myös mukana liikennepolttonesteiden sisältämät biopolttoaineet.

Suomessa kaikissa liikennepolttonesteissä on biosisältöä, joka osaltaan vähentää fossiilisen öljyn kulutusta ja hiilidioksidipäästöjä. -Jokainen bensiiniä ja dieselpolttoainetta tankkaava tankkaa aina myös biopolttoaineita, toteaa Öljy- ja biopolttoaineala ry:n toimitusjohtaja Helena Vänskä.

Bensiini ja diesel

Moottoribensiiniä myytiin 1,9 miljardia litraa vuonna 2017. Määrä oli vajaat kaksi prosenttia pienempi kuin edellisvuonna. Bensiinin kulutus on jo pidemmän aikaa ollut laskusuunnassa, kun autojen polttoaineenkulutus on pienentynyt.

Dieselöljyn myynti kasvoi vuonna 2017 kaksi prosenttia ja dieselin kulutus oli lähes 3,1 miljardia litraa. Kolmen miljardin litra raja ylittyi ensimmäistä kertaa jo edellisenä vuonna. Dieselin merkittävin käyttökohde on elinkeinoelämän kuljetukset.

Polttoöljyt ja lentopetroli

Kevyen polttoöljyn myynnissä ei tapahtunut suurta muutosta vuonna 2017. Kevyttä polttoöljyä myytiin lähes 1,9 miljardia litraa, runsaat puoli prosenttia edellisvuotta vähemmän. Kevyestä polttoöljystä kaksi kolmasosaa käytetään maa- ja metsätalouden koneissa ja laitteissa, rakennustoiminnassa ja teollisuudessa. Vain noin kolmasosa menee rakennusten lämmitykseen. Öljylämmityksessä öljyn kulutus vähenee jatkuvasti energiatehokkuuden parantuessa, kun järjestelmiä uusitaan. Lisäksi öljylämmityksen rinnalla käytetään yhä enemmän uusiutuvaa energiaa.

Raskaan polttoöljyn käyttö on vähentynyt jo vuosia. Sitä ei enää juurikaan käytetä esimerkiksi kunnallisissa lämpölaitoksissa. Pääosin teollisuudessa käytettävää raskasta polttoöljyä myytiin vuonna 2017 noin 340 000 tonnia, 23 prosenttia vähemmän kuin edellisvuonna.

Lentopetrolin kokonaismyynti kasvoi vuonna 2017 lähes kuusi prosenttia edellisvuodesta ja myynti oli lähes miljardi litraa. Lentopetrolista lähes 90 prosenttia käytetään ulkomaanliikenteessä.

Biopolttoaineilla vähennetään liikenteen hiilidioksidipäästöjä

Biopolttoaineilla toteutetaan liikenteelle asetettuja päästövähennystavoitteita. Kansallisessa jakeluvelvoitelaissa bio-osuus lasketaan kulutukseen toimitettujen moottoribensiinin, dieselöljyn ja biopolttoaineiden energiasisällön kokonaismäärästä.

Biopolttoaineiden jakeluvelvoite asetettiin vuonna 2011 asteittain nousevaksi. Velvoite oli vuosina 2011-2014 kuusi prosenttia ja vuonna 2015 kahdeksan prosenttia. Vuonna 2016 jakeluvelvoite oli 10 prosenttia ja vuonna 2017 se oli 12 prosenttia. Vuonna 2018 velvoite on 15 prosenttia. Vuonna 2019 jakeluvelvoite on 18 prosenttia ja vuonna 2020 se on 20 prosenttia.

Käytännössä vuosittainen bio-osuus voi olla etupainotteisesti suurempi kuin asetettu velvoite. Lisäksi vuoteen 2020 saakka on voimassa biopolttoaineiden kaksoislaskenta: jos biopolttoaineen raaka-aine on jäte, tähde, syötäväksi kelpaamaton selluloosa tai lignoselluloosa, biopolttoaine lasketaan jakeluvelvoitteeseen kaksinkertaisena.

Vuosittaiset tiedot julkaisee viiveellä EU:n tilastointiviranomainen Eurostat. Vuonna 2015 Suomen tieliikenteessä käytettyjen biopolttoaineiden määrä oli Eurostatin tilastossa 22 prosenttia, kun jakeluvelvoite oli kahdeksan prosenttia, eli velvoitetta täytettiin etupainotteisesti. -Vuonna 2016 Suomessa jakeluun toimitettujen biopolttoaineiden määrä oli Eurostatin mukaan 8,4 prosenttia velvoitteen ollessa 10 prosenttia. Jakeluvelvoitetta täytettiin siten aikaisempien vuosien ”ylitäytöllä”, toteaa Vänskä.

Tilastoja verkossa www.oil.fi:

Öljytuotteiden myyntitilasto

Markkinaosuustilasto

Lisätietoja: Öljy- ja biopolttoaineala ry, Helena Vänskä, toimitusjohtaja, puh. 040 581 6786