| 05.05.2017

Tilastossa noin 1 860 huolto- ja automaattiasemaa

Huoltoasemien kokonaismäärä Suomessa väheni muutamilla kymmenillä viime vuoden aikana. Huolto- ja automaattiasemia oli Öljy- ja biopolttoaineala ry:n tilastossa vuoden 2016 lopussa kaikkiaan 1 857. Tämä kokonaismäärä oli 32 pienempi kuin vuotta aiemmin.

Kokonaismäärästä 792 oli huoltoasemia, joilla toimii henkilökuntaa. Tämä on 13 asemaa vähemmän kuin vuotta aiemmin. Automaattiasemien osuus viime vuoden lopussa oli 1 065, mikä on 19 vähemmän kuin vuoden 2015 lopussa.

Erikseen tilastoidaan raskaan liikenteen jakelupisteet. Niitä oli vuoden 2016 lopussa 665, kun määrä vuotta aiemmin oli 671. Osa raskaan kaluston dieselpolttoaineen tankkauspisteistä sijaitsee huoltoasemien yhteydessä ja osa on erillisiä jakelupaikkoja.

Öljy- ja biopolttoaineala ry on kerännyt huoltoasematilastoon jäsenyhtiöidensä kautta tiedot Nesteen, ABC-ketjun, St1:n ja Shellin sekä Teboilin verkostoista. Tilastossa ovat mukana lisäksi Suomalaisen Energiaosuuskunta SEO:n tiedot. Suomessa on lisäksi yksittäisiä muita huoltoasemia ja liikennepolttonesteiden jakelupisteitä.

Vuoden 2016 tilasto ei sisällä enää toimintansa lopettaneen GT Retail Oy:n asemia, jotka olivat mukana vuoden 2015 tilastossa.

Öljy- ja biopolttoaineala ry:n verkkosivuille Huoltoasematilastoon >

Lisätietoja: Öljy- ja biopolttoaineala ry, varatoimitusjohtaja Pekka Huttula, puh. 040 503 9465